Lauantaiaamu aloitettiin Mikan 1,5 tunnin luennolla motivoinnista. Tässä taas se, mitä ehdin kirjata ylös.
Käytöksellä on seuraus.
Kaikki lähtee hallinnasta.
Autonominen hermosto ohjaa viretilaa tarkoituksenmukaisesti vastaamaan käsiteltyä tietoa. Klassista ehdollistumista, tunneoppimista tapahtuu kaiken aikaa (tunne-ehdollistuminen). Koira ei saa koskaan olla oman onnensa seppä.
Motivaatio
Motivaatio on toiminnan voima, käyttäytymistä virittävien ja ohjaavien tekijöiden järjestelmä. Motivaatio on psyykkinen tila, joka määrittää millä vireydellä, aktiivisuudella ja ahkeruudella yksilö toimii päämääriensä eteen. Motivaatiotaso vaihtelee eri tilanteissa ja eri aikoina. Kaikilla on rajansa (henkinen/fyysinen jaksaminen: jos ei ole nälkä, ruoka ei motivoi). On koirayksilö kohtaista, miten se haluaa leikkiä esim. miten lähtee pallon perää, miten reagoi patukkaan tai ihmisen liikkeeseen. Työ- ja lepovaiheissa eri roolien motivaatio, tasapaino ja viretilan vaihto. Ohjaajan motivoitumiseen vaikuttaa tavoiteasetanta, priorisinti ja tunnesynkronointi.
Koirien välisessä leikissä roolit vaihtuvat leikin aikana ja liikkeet matkivat saalistamista. Ihmisen ja koiran välisessä leikissä ihminen on rosvo ja koira poliisi, ihmistä ajetaan takaa. Leikkimiseen ei tarvita leluja. Mistä sitten tietää leikkivänsä? Leikkiminen on hauskaa ja kahdenkeksistä, tunnetila välittyy koiralta ihmiselle ja molemmilla on yhdessä tekemisen tunne. Leikki voi alkaa spontaanisti vaikka kesken lenkin. Tärkeää on yllätyksellisyys eämässä. Parhaimmillana rutiinit tukevat käytöstä, muttaa pahimmillaan sitovat toimintaa. Jos koira jä liiaksi leikkiin kiinni, eikä enää pysty keskittymään käytökseen, kannatta palkata ruualla (etenkin tarkkuutta vaativat tehtävät, esim. kauko-ohjaus).
Motivaation pitää olla hallinnassa ja se on siirrettävä leikistä tekemiseen. Mieti:
- mistä koira on motivoitunut?
- miten hyödynnt motivaation eli koiran halua työskennellä?
- miten ylläpidät motivaatiota? Motivaation ylläpidossa on tärkeää hyödyntää erilaisia tapoja leikkiä, ei saa jämähtää yhteen.
- miksi koira ei ole motivoitunut? Onko se kipeä (etenkin, jos muutos on nopea)?
- miksi motivaatio sammuu
Palkkaamisen eri muodot
- Hiljainen hyväksyntä: opetetaan koiralle, että kun ohjaaja on hiljaa, hän on tyytyväinen, ylimalkaista
- Sosiaalinen huomio: läheisyys, liike kohti koiraa, äänenpaino, kosketus
- Ruokapalkka
- Tehtäväpalkka
- Leikkipalkka
Leikkiminen
Paljon leikkivät koirat ovat yleisesti helpommin koulutettavia. Leikin oppiminen ja leikkiminen itsessään lisäävät leikkihalua. Koirissa esiintyy paljon yksilökohtaisia eroja leikkitavassa ja -määrässä. Motivaatio ansaita makupaloja heikkenee jokaisen makupalan jälkeen. Motivaatio leikkimiseen ei laske samalla tavalla. Leikki esittää todellisuutta symbolisesti, mielikuvituksellisesti, leikisti. Leikkiä ylläpitää sisäinen oma motivaatio ja toiminnan synnyttämä mielihyvä. Leikin säännöt ovat leikkijöiden itsensä luomia. Leikissä keskeisintä on itse toiminta, ei päämäärä (esim. jos leikkiessä käskee koiran tehdä jonkun tempun, ei haittaa vaikkei koira sitä tekisikään). Leikissä tempo ja roolit vaihtuvat ja se on yllätyksellistä.
Toiminnan synnyttämä mielihyvä? Koira kokee mielihyvää liikkuessaan tai hyökätessään patukkaan, koska aivot rekisteröivät käytöksen ja ohjaavat mielihyvää tuottavan endorfiinin eritystä.
Ennen leikkimistä on syytä lämmitellä sekä ihminen että koira.
Leikki koulutuksessa
Leikkiminen koulutuksen yhteydessä on koiran viretilan ja tunnelman optimointia. Leikki toimii käytöksen palkkiona ja suhteen vahvisteen. Ihminen ja koira kokevat yhdessä jotain isoa, mikä vahvistaa suhdetta. Leikkiä ei ole ilman toista eli koira ei rallaa yksikseen lelu suussa (vastavuoroisuus). Jotta leikkiä voidaan käyttää koulutuksessa, koira tulee opettaa luopumaan ja käsittelemään turhaumaa. Aina ei tapahdu nin kuin halutaan, tätä kutsutaan kasvamiseksi (myös lasten kasvatuksessa).
Leikin analysointi:
- kuinka leikkiä koiran kanssa?
- mitä koira haluaa? mitä ihminen haluaa?
- leikin aloittaminen: kuinka leikki aloitetaan
- leikin lopettaminen
- leikin hallinta. mitä jos?
Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään.
Motivaatio ratkaisee sen, mitä tekee.
Asenteesta riippuu, miten hyvin tekee.